Op mijn 17de begon ik met het begeleiden van leerlingen. Ik zat zelf toen in de zesde klas van het VWO. Binnen het huiswerkbegeleidingsproject HAL, een initiatief van de Gemeente Haarlemmermeer, begeleidde ik leerlingen van groep 8, de brugklas en de 2de klas. In de zeven jaren dat ik binnen de HAL actief was, heb ik met heel veel leerlingen, ouders en leerkrachten samengewerkt. De grootste uitdaging was altijd om een balans te vinden tussen zowel resultaat op de korte termijn als op de lange termijn. Een leerling wil graag zo snel mogelijk mooie cijfers halen maar het is natuurlijk de bedoeling dat de leerling dat ook een tijdje kan volhouden en op een gegeven moment op eigen benen kan staan.
Een leerling die zelf zijn eigen leerproces vorm geeft is het uiteindelijke doel. Net als de uitdaging tussen de korte en lange termijn, speelt ook eigen verantwoordelijkheid hierbij een belangrijke rol. Het is de kunst om leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid te geven zonder dat het ten koste gaat van het leerproces. Leerlingen motiveren is hierbij essentieel. Dicht bij de leerling blijven en denken vanuit de kracht of wil van de leerling is daarbij een belangrijk instrument.
Na mijn studie Bedrijfswetenschappen aan de VU in Amsterdam, heb ik met succes de lerarenopleiding afgerond en mijn eerstegraads bevoegdheid gehaald. Tijdens mijn periode bij de HAL, had ik namelijk altijd de vraag of ik ook een grotere groep leerlingen kon managen. Nu, 10 jaar later, zie ik als docent leerlingen nog steeds worstelen met dezelfde randvoorwaarden die onmisbaar zijn voor een effectief leerproces. Naast de al eerder genoemde motivatie is structuur een belangrijke randvoorwaarde. Een leerling moet het werk goed kunnen plannen en moet hierin een systeem vinden dat bij hem of haar past.
Zo Geleerd probeert in te spelen op de leerwensen van verschillende leerlingen. De leerling staat hierbij centraal en dat is niet meer dan logisch. De leerling moet kennis opdoen en vaardigheden leren die hem of haar verder brengen. Daarnaast is het in een samenleving waarin tijd schaars is, belangrijk om als leerling je leerproces efficiënt vorm te geven. Zo Geleerd probeert leerlingen het maximale uit zichzelf te laten halen, want dat blijft het allerbelangrijkste.
Get Social